Het Ahold concern neemt Bol.com over voor 350 miljoen euro


Bol.com is in plaats van Wehkamp overgenomen door het supermarktconcern Ahold. Het supermarktconcern heeft 350 miljoen euro aan Cyrte Investments en NPM Capital betaald voor de overname.

Bol.com folder
Bol.com folder

Vanochtend maakte het supermarktconcern Ahold – bekend van de Albert Heijn supermarkten – bekend dat zij één van de grootste webshops van Nederland overneemt. Namelijk Bol.com. Met bijna 3,5 klanten had de webshop vorig jaar een omzet van maar liefst 355 miljoen euro. Bij Bol.com wordt voornamelijk multimedia als cd’s, boeken, e-books dvd’s en speelgoed verkocht.

Naar zeggen van topman Dick Boer van Ahold wordt de internetpositie van het concern voornamelijk verstrekt. In een reactie verteld de topman het volgende: ”Gezamenlijk zullen we klanten nog meer keuze, gemak en voordeel kunnen bieden”. Naast Albert Heijn heeft Ahold momenteel reeds een aantal andere retailmerken onder zijn hoede, te weten: Etos, Gall & Gall en Albert.nl. Bol.com wordt hiermee dus het vijfde merk van Ahold en zal de online verkopen over de hele breedte trachten te versterken.

De overname betekent slechts nieuws voor Wehkamp.

Ahold logo
Ahold concern

NRC-economieredacteur Philip de Witt spreekt van een logische overname. Hij stelt dat Ahold graag wilt groeien op de digitale markt en is tot slot gekomen tot deze overname.
In eerste instantie was ook de populaire webshop van Wehkamp in beeld. Maar deze webshop koste meer geld. Volgens Philip de Witt zijn beide websites winstmachines. Maar Bol.com is een stuk goedkoper en het assortiment van deze online winkel ligt ook dichter bij dat van Ahold. Bovendien kan Ahold makkelijk de 350 miljoen betalen. En door verschillen in het afwikkeling- en distributiesysteem kan behoorlijk wat kennis worden uitgewisseld waardoor de bedrijven veel van elkaar kunnen leren. Ook zal Ahold afnamepunten voor Bol.com gaan openen.
Tot slot geeft Philip de Witt aan dat hij uit een betrouwbare bron heeft vernomen dat Ahold voorlopig afziet van een overname van Wehkamp, waardoor deze webshop een behoorlijke kans misloopt.

Bron: NRC